Kto bude milionárom – ja, ty, ona, on?

24. 03. 2024 | Ing. Renáta Bírešová

Žiaci tretích a štvrtých ročníkov počas GMW (Global Money Week) 2024 zúročili doterajšie vedomosti z matematiky aj svoj všeobecný rozhľad v kvíze spojenom s hrou. Pracovali v päťčlenných až šesťčlenných skupinách počas dvoch vyučovacích hodín.

V prípravnej fáze sa členovia každého tímu spoločne oboznámili so študijnými materiálmi pripravenými vyučujúcou. Tieto materiály mohli byť využité v prípade potreby aj počas súťaže (pomôcka „opýtajte sa publika“). Žiaci v tíme mali k dispozícii svoje mobily, ktoré mohli v príhodnej chvíli taktiež použiť ako pomôcku „priateľ na telefóne“.

Súťaž prebiehala v niekoľkých kolách. V každom kole bol jeden člen tímu pri PC a postupne odpovedal na 15 otázok prostredníctvom interaktívnej ppt prezentácie „Milionár“ premietanej na tabuľu. Otázky boli zoradené vzostupne podľa ich náročnosti. Po každej nesprávnej odpovedi jedného tímu daný tím v danom kole skončil a nastúpil ďalší tím v poradí. Po vystriedaní sa všetkých tímov bolo prvé kolo ukončené a následne sa začalo druhé kolo súťaže. V tomto kole znovu začínal každý tím od začiatku (prvej zadanej otázky). Víťazom sa stal ten tím, ktorý v čo najkratšom čase získal najvyššiu finančnú odmenu v eurách (pre potreby matematiky pretransformovanú na známku s váhou 50%).

Počet kôl súťaže závisel od aktivity všetkých členov súťažiacich tímov a úspešnosti ich odpovedí na jednotlivé otázky. Otázky v tejto časti boli teoretické, bez realizácie výpočtov. V druhej časti aktivity si členovia tímu overovali zopakované a novo nadobudnuté teoretické vedomosti prostredníctvom výpočtov výšky úrokov pri rôzne zadefinovaných podmienkach.

Cieľom bolo zábavnou formou na princípe známej televíznej súťaže „Milionár“ rozšíriť a overiť vedomosti žiakov o rôznych možnostiach sporenia a rôznych typov pôžičiek. Vedieť identifikovať riziká, prínosy a náklady jednotlivých typov úverov, vysvetliť algoritmus zloženého úročenia, porovnať hlavné črty úročených účtov vo finančných inštitúciách (bežné účty, sporiace účty, termínované vklady). Žiaci si touto svojou činnosťou rozvíjali kompetencie komunikačné, poznávacie, sociálne a v neposlednej miere aj kompetenciu k celoživotnému vzdelávaniu.